Les abelles

Nosaltres hem creat una activitat basada en la teoria de Piaget: l’aprenentatge basat en problemes.

Hem proposat un problema de les abelles, per a que els nens trobin les causes de la seva desaparició, les conseqüències i quines solucions proposarien per a aquest problema. A continuació, us ensenyo els passos per portar a terme aquesta activitat:

PAS 1: Enunciat del problema

—Problema de les abelles:
Durant l’estiu, un grup d’apicultors es van reunir per comentar una preocupació comú. Tots els apicultors van comentar que el nombre d’abelles que tenien s’havia reduït considerablement. Per aquest motiu van decidir enviar una carta al ministeri d’agricultura i ramaderia. El ministeri al no trobar solució i té la preocupació de que passaria si les abelles desapareixessin us demana la vostra col·laboració com a experts. Esperen la vostra resposta en una setmana.

PAS 2: Fer els equips

—Formar grups de 3 persones.
—Repartir rols:
-Secretari
-Portaveu i líder
-Responsable del material

PAS 3:  Taula amb el que sabem, el que volem saber i les idees.

El que sabem El que ens cal saber Idees
1.Trobar les causes de la reducció d’abelles.

2.Que passaria si no hi haguessin abelles.

3.Ho hem d’entregar en una setmana.

4.Les abelles fan mel i pol·linitzen.

5.Hi ha una abella reina i les altres són obreres.

6.Viuen en ruscs.

1.Temps durant la primavera.

2.Temps durant l’hivern.

3.Fctors externs.

4.Reproducció

5.Conseqüencies de la desaparició de les abelles.

6.Importancia de les abelles.

1.Disminució del nombre de flors.

2.No hi hauria mel natural però si artificial.

3.Molta pluja a la primavera.

4.Falten abelles reina.

PAS 4: Plantejar l’enunciat

—Com podem trobar la causa de la reducció del nombre d’abelles, quina és i quina és la solució?
Què passaria si les abelles desapareguessin?

PAS 5: Búsqueda

—Recerca d’informació individual.
—Posada en comú.
—Recerca d’informació en grup.

PAS 6: Redacció

—Redacció en grup de les causes, conseqüències i la solució.
—Causa: considerem que al reducció del nombre d’abelles es degut a que aquest any l’hivern ha sigut curt i amb temperatures elevades les abelles no s’han pogut reproduir bé. Alhora la primavera ha sigut plujosa i humida i això mata les abelles. Un altra raó és que el nombre de flors s’ha reduït.
—Conseqüències: No hi hauria abelles llavors no hi hauria pol·linització i algunes plantes desapareixerien cosa que trencaria el cadena alimentaria.
—Solució: la nostra solució és que els apicultors intentin mantenir el nombre d’abelles i esperar que l’hivern sigui més llarg i la primavera menys plujosa i per part del ministeri haurien de fer una inversió en plantar flors.

PAS 7:— Posada en comú

—Causes:
– Abelles no autòctones
– Insecticides
– Estrés a les ciutats
– Contaminació de l’aire

Solució:

La solució final que hem trobat és la inversió en la plantació de flors, intentar evitar les abelles no autòctones. A més a més, prohibir l’ús de insecticides a les zones properes a ruscs. També proposaríem allunyar més les zones de rusc de les ciutats ja que la ciutat pot estressa les abelles i provocar una dolenta pol·linització i finalment, reduir al contaminació

PAS 8: Elaboració de la carta al Ministeri

Deja un comentario