Activar els coneixements previs

El primer element que dinamitza un procés d’aprenentatge són els coneixements previs de l’alumne, en conseqüència el docent ha d’implementar les estratègies que permetin enfilar el coneixement nou amb el coneixement previ. En aquest sentit Ausubel afirma “Si hagués de reduir tota la psicologia educativa a un sol principi, enunciaría aquest: el factor més important que influeix en l’aprenentatge és el que l’alumne ja sap. Averígüese això i enséñese en conseqüència “.

Per a David Ausubel un aprenentatge té significativitat, si li permet relacionar el nou coneixement amb el coneixement que ja té, la persona que aprèn. Aquestes relacions han de ser “substantives i no arbitràries” exigeix ​​Ausubel. Així que qui aprèn ha de donar significat a allò que vol aprendre i això només és possible a partir del que ja es coneix (així sigui pobre, poc i difús) i mitjançant la modificació d’esquemes i estructures pertinents amb la situació d’aprenentatge.

La funcionalitat d’un aprenentatge s’estableix a partir que les noves estructures cognitives permeten, no només assimilar els nous coneixements, sinó també la seva revisió, modificació i enriquiment, establint noves connexions i noves relacions entre ells. La memorització significativa sorgeix de la mateixa assimilació i integració, ja que l’après no només modifica l’estructura que integra sinó també allò que s’integra, això impedeix la reproducció nítida, exacta i precisa. Allò que aprenc, ho comprenc i si ho comprenc, ho puc expressar amb les meves pròpies paraules.

A la pel·lícula podem observar com el mestre López activa els coneixements previs del Jojo, un nen inquiet i dinàmic. El mestre li fa una primera pregunta: Fins a quant saps contar? El Jojo li respon que fins a 100 i que ja no hi ha més números a partir de 100. Però el mestre li fa veure que si que hi ha més números i el fa contar fins a 1 milió, preguntant-li tota la estona si es pot seguir contant. El Jojo arriba tot sol a la conclusió de que hi ha números infinits i que tot i que només sabia contar fins a 100, sap que hi ha el número mil, dos mil, cent mil i fins a un milió.

D’aquesta manera està activant els seus coneixements previs, ja que l’ajuda a contar però és el nen el que va dient més i més números. Per tant, ell sabia que aquests números existien però no sabia a quin lloc anaven, els seus coneixements estaven desendreçats (per dir-ho d’alguna manera).

 

 

 

 

Text extret de: El aprendizaje significativo. Importancia de los conocimientos previos de los estudiantes. En: Maestrociro’s Blog. [en línea]. [Consulta el 30 de maig de 2013] Disponible en: http://maestrociro.wordpress.com/2010/08/22/el-aprendizaje-significativo-importancia-de-los-conocimientos-previos-de-los-estudiantes/

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s